środa, 19 stycznia 2011

Porcelana...

Tę najpiękniejszą i najszlachetniejszą odmianę ceramiki wynaleźli Chińczycy. Wieść o niej przywiózł do Europy Marco Polo/1298r./
Ze względu na pilnie strzeżoną tajemnicę porcelany Europejczykom dopiero w 1709 r. udało się odtworzyć proces wytwarzania masy porcelanowej. Pierwsza fabryka w Europie powstała w Miśni.
W bogatej historii porcelany swój ślad zostawiła także polska manufaktura - w 1790r. powstała fabryka w Ćmielowie, która wytwarza zestawy z porcelany po dziś dzień.
Najbardziej znana polska porcelana to Ćmielów, Chodzież, Karolina, Wałbrzych.
Teraz trudno wyobrazić sobie dom bez porcelanowych serwisów.

...srerwis Chodzież Iwona jeden z bardziej popularnych, u mnie od lat 80...


...do kawy i herbaty...


...obiadowy...


...najstarsza moja porcelana z 1969r. serwis obiodowy jest u mnie od 1975r.używany na specjalne okacje....również Chodzież...


....kawowy z Karoliny....ma ćwierć wieku...


Ostatnio zafascynowała mnie biała porcelana ale to już w następnym poście.

POZDRAWIAM!

9 komentarzy:

  1. piękne , i ja zachowałam trochę ,,skorup " z tamtych lat...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też lubię porcelanę. Mam dzbanek i kilka filiżanek jeszcze po mojej babci, ale dziwnie się z nich pije, bo są strasznie cieniutkie.
    Chętnie zbierałabym takie skorupki, niestety nie mam na nie miejsca, bo wszystkie szafki są już pełne :)
    A biała porcelana też mi się podoba .

    OdpowiedzUsuń
  3. padam na kolana i bije poklony .coz za piekonsci .takie jak ten pierwszy komplet miala moja mama kiedys .nieztety nie zalapalam sie.ja uwielbiam porcelane .

    OdpowiedzUsuń
  4. Chodziez pamietam... jeszcze jak mieszkalam w PL to mialysmy z kolezanka bzika na punkcie tej porcelany. Jako ze ona posiadala sklep z 'mydlem i powidlem', to sprowadzala tez Chodziez ... to dopiero byla radosc :)
    Basienko, ja chetnie ukradlabym Ci te bialo-zielona...bardzo mi sie podoba :)

    Pozdrowka sle i buziaki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna jest porcelana,a że cieniutka to i herbata lepiej w niej smakuje,czy kawa.Ja jestem szczęśliwą posiadaczką starutkiego kompletu kawowego,delikatnego ,że tylko na specjalne okazje:)))a moja przyjaciółka zbiera nadal kolekcję w różyczki:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Piekna porcelana Basiu:)mam mala prosbe,zamien Basienko te aniolki na avaterek z aniolkami z tego nowego bloga:)bo jak tu sie klika to wyskakuje blog w Starym Albumie,natomiast jak umieścisz tamte,to od razu wchodzi tamten blog.Tak bedzie lepiej,bo nie bedzie zamieszania.Buziaki i ściskam mocno:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Basiu ale świetna kolekcja. Nie wiem które ładniejsze, każdy ma w sobie jakiś urok. Gdzie Ty to wszystko mieścisz?
    cieplutko pozdrawiam w ten chłodny dzień;)

    Malwinna

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Malwinko...lata zbierania i sentymentalny stosunek do niektórych przedmiotów...jest tego trochę ale wszystko pod kontrolą, ma swoje miejsce...pozdrawiam i miłej niedzieli Ci życzę.
    Bellisima- dodałam ale adres nie wchodzi, coś robię źle.
    Dziękuję za miłe komentarze i cieszę się, że Wam się podobają moje "słabostki".

    OdpowiedzUsuń